احمد دنیامالی گفت: شهر تهران بهواسطه جمعیت و وسعت در زمره کلانشهرهای مهم جهان قرار دارد و نیازمند اقدامات عمرانی وسیعی است که حجم عظیمی از آنها بهصورت تکالیف انباشته است.
وی در ادامه به اهمیت برنامهریزی و هدایت و مدیریت صحیح در اجرای پروژههای عمرانی باتوجه به جغرافیای آنها و مسائل و مشکلات خاص مبتلا به انجام کار در شهر که به مثابه موجودی زنده است اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهرداری تهران باوجود افزایش حجم فعالیتهای عمرانی خود به بیش از 500 درصد نسبت به سال 1383، توان اجرای طرحهای زیربنایی دیگر مورد نیاز شهر را نیز دارد اما بهدلیل کمبود منابع و دلایل مختلف دیگر از جمله تنگناهای واگذار نشدن اراضی در اختیار دستگاههای دولتی برخلاف قوانین موضوعه و جاری کشور، تأمین هزینههای گزاف تملک املاک و مستغلات معارض، جابهجایی تأسیسات شهری معارض و همکاری نکردن ارگانهای خدماتی دیگر که منجر به تطویل احداث طرحها میشود نمیتواند از تواناییها و ظرفیتهای خود بهطور کامل استفاده کند.
دنیامالی همچنین گفت: در حالیکه بخش قابلتوجهی از فعالیتهای عمرانی شهرداری تهران مانند تونلها و کانالهای جمعآوری و هدایت آبهای سطحی جهت رهایی شهر از مشکلات آبگرفتگی در فصول بارندگی، بهدلیل اجرا در زیرزمین از دید و نظر شهروندان دور است شهرداری تهران برای هر یک از این طرحها در جهت رعایت صرفهجویی، کاهش هزینههای تمام شده طرح و خسارات عدمالنفع، برنامه زمانبندی با لحاظ منابع اعتباری و استفاده حداکثر از توان اجرایی و فرصتها و فصل مساعد عملیات عمرانی بهرغم کمبودهایی که از نظر تأمین مصالح با آن مواجه است تدوین و اجرای آنها را فشرده کرد و سعی دارد که طرحها را قبل از موعد و یا حداکثر در زمان مقرر مورد بهرهبرداری قرار دهد و در این زمینه به طرح تونل آیتالله سعیدی که14 ماه زودتر از موعد به بهرهبرداری رسید و همچنین احداث پل تقاطع سئول و نیایش ظرف مدت 8 ماه و بخش میانی پل مدرس – تقاطع رسالت ظرف 4 ماه اشاره کرد.
وی در ادامه ضمن تبیین اهداف شهرداری در اجرای تونل توحید بهطول مجموع 4 کیلومتر رفت و برگشت، از پیچیدگیها و فناوری خاص احداث این تونل هوشمند سخن گفت و اظهار داشت: با وجود مسائل و مشکلاتی که شهرداری در اجرای این تونل بهواسطه وقوع آن در یکی از محورهای مهم مواصلاتی غرب تهران و تلاقی با خطوط مترو با آن مواجه است، مصمم است براساس برنامه زمانبندی و روزشماری که در محل اجرای طرح نصب شده و بهزودی با نصب تلویزیون شهری به طور روزانه نیز پیشرفت طرح در محل به نظر شهروندان میرسد از آن بهرهبرداری کند.
دنیا مالی با اشاره به احداث بزرگراه شمالی– جنوبی شهید باکری (آسیای سابق) در غرب تهران بهطول 8 کیلومتر از منتهیالیه شهران تا بزرگراه تهران – کرج به انضمام تقاطعهای غیرهمسطح و دسترسیهای محلی و احداث کانال وسک گفت: این طرح از مردادماه گذشته عملیات اجرایی آن شروع و اکنون از 38 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده که یکی از بزرگترین بزرگراههای درون شهری است و بر اساس آخرین استانداردهای جهانی، ساخت آن در حال انجام است.
معاون فنی و عمرانی شهردار در ارتباط با فعالیتهای انجام شده در زمینه پخش آسفالت در بزرگراهها و معابر گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 5/2 میلیون تن آسفالت در قالب عملیات برنامهای و طرح جهادی 137 در معابر انجام شده که در تاریخ فعالیتهای شهرداری بیسابقه بوده است و این مقدار معادل کل عملیات آسفالت انجام شده در سال 85 است.
ضمن اینکه در کنار این عملیات مطالعات لازم جهت تغییر مشخصات فنی و نوع مصالح مورد مصرف در تولید آسفالت در راستای افزایش کیفیت و دوام آسفالت نیز مورد توجه بوده و نتایج و دستاوردهای خوبی در این زمینه بهدست آمده است.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مشکلات اعتباری شهرداری گفت: با اتخاذ تدابیر لازم بسیاری از مراحل و تشریفات اداری انجام طرح در اواخر سال گذشته اجرایی شد بهطوری که در سالجاری هماکنون با گذشت 7 ماه، بسیاری از ردیفهای پیشبینی شده در بودجه مصوب جذب و شهرداری بهدنبال ارائه متمم بودجه و اخذ مجوزهای لازم از شورای اسلامی شهر تهران بهمنظور تداوم فعالیتها و پیشبرد اهداف خود در بخش عمرانی شهری است.